.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دلایل اختلاف میان اصولگرایان از زبان لاریجانی

علي لاريجاني در بازگشت از سفر به ژنو در گفت‌وگويي به بيان ديدگاه‌هايش در رابطه با موضوع بيانيه‌ي تهران، ادعاي مطرح شده در مورد شهرام اميري، رابطه‌ي دولت و مجلس و دليل عدم قرائت گزارش تفريغ بودجه 87 و برخي مسائل سياسي روز پرداخت.

در تحليل بيانيه‌ تهران برخي دچار افراط و تفريط شده‌اند
بيانيه تهران نه يك حركت استراتژيك بزرگ بود و نه تله‌اي از سوي آمريكايي‌ها
رييس مجلس شوراي اسلامي در رابطه با موضوع بيانيه‌ي تهران و تحليل‌هاي ارايه شده از سوي كارشناسان مختلف گفت: در تحليل بيانيه‌ي تهران برخي دچار افراط و تفريط شده‌اند. اين بيانيه نه يك حركت استراتژيك بزرگ بود كه بتواند همه مسائل هسته‌يي را پوشش دهد و نه تله‌اي از سوي آمريكايي‌ها. اين دو تحليل، تحليل‌هايي است كه دچار افراط و تفريط شده است.

صدور بيانيه تهران نشان داد كه ايران از طرق مختلف به دنبال حل مساله است
وي بيانيه‌ي تهران را تاكتيك سياسي مناسبي در زمان خودش دانست و اظهار كرد: صدور اين بيانيه نشان داد كه ايران از طرق مختلف به دنبال حل مساله است. بنابراين بايد بررسي كرد كه استدلال كساني كه بيان مي‌كنند صدور اين بيانيه يك تله است، چيست. چرا كه هيچ دليلي مبني بر چنين رويكردي وجود ندارد.

رييس قوه‌ي مقننه در ادامه توضيح داد: مي‌توان پس از صدور بيانيه اين‌گونه بررسي كرد كه اقدامات قبل و بعد آمريكا چه بوده است كه در جمع‌بندي اين نتيجه حاصل مي‌شود كه ما با يك دشمن فريبكار طرف هستيم كه اين حرف نيز از سخنان ما قبل از صدور بيانيه و هم‌چنين نامه‌ي اوباما و رفتار بعدي آنها به خوبي مكشوف مي‌شود. بر اين اساس بايد چنين رويكردي را در مناسبات بعدي براي حل مساله‌ي هسته‌يي كاملا مورد توجه قرار داد.

لاريجاني هم‌چنين تاكيد كرد: البته بنده از كساني بودم كه از قبل به اين موضوع معتقد بودم كه مساله‌ي معاوضه‌ي سوخت درست مطرح نشده و آنها هدف ديگري را دنبال مي‌كنند. با اين وجود كساني كه معتقد بودند اين تاكتيك مي‌تواند روش مناسبي براي بحث هسته‌يي ايران باشد نظرشان را در درون بيانيه تهران تحقق بخشند.

وي افزود: در مجموع صدور اين بيانيه مي‌توانست فرصتي باشد براي گذاشتن پايه‌اي در جهت انجام مذاكرات بعدي كه طرف مقابل رفتار نادرستي را در اين رابطه انجام داد.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه در مورد چگونگي پاسخ ايران به ادعاهاي مطرح شده در مورد شهرام اميري گفت: در مقابل ادعاهاي طرف‌هاي غربي حداقل ايران داراي شاهدي به نام خود آقاي اميري است كه مي‌تواند واقعيات را به خوبي روشن نمايد.

لاريجاني ادامه داد: اگر آنها براي بيان ادعاهايشان دلايل و مستنداتي دارند بهتر است آن استنادات را مطرح نمايند تا ما نيز استنادات و شواهد خود را به نقل از آقاي اميري بيان نماييم. مطمئنا در اين شرايط واقعيت به خوبي روشن مي‌شود.

اصولا مسلك و كليت مجلس اين‌گونه نيست كه در امور مربوط به ملت باج دهد
رييس قوه‌ي مقننه هم‌چنين درخصوص ادعاهاي برخي مبني بر اين‌كه مجلس در حال باج دادن به دولت است، گفت: اگر رابطه‌ي دولت و مجلس خراب باشد آن‌گاه ديگر نبايد باج دهد. اصولا مسلك و كليت مجلس اين‌گونه نيست كه در امور مربوط به ملت باج دهد. اين اصطلاح خوبي نيست؛ چون طرف ما حقوق ملت است و مجلس داراي وظايفي براي تحقق حقوق مردم است.

رابطه‌ي دولت و مجلس مي‌تواند بهتر از اين باشد
لاريجاني هم‌چنين در مورد ارزيابي‌اش از روابط دولت و مجلس گفت: رابطه‌ي دولت و مجلس مي‌تواند بهتر از اين باشد. به عبارت ديگر عاقلانه‌تر آن است كه با خوش‌رفتاري تعامل نزديك‌تري حاصل شود. البته اين امر سليقه‌اي است؛ چرا كه گاهي نوع رفتارشان طوري است كه مجلس مجبور مي‌شود اعلام كند تنها طبق ضوابط قانوني خودش عمل مي‌نمايد و آن‌جا كه روابط داراي نوعي سايش‌هاي دروني است خيلي اهميت ندارد.

وي افزود: به نظر بنده روابط دولت و مجلس مي‌توانست خيلي بهتر از اين باشد ولي در عين حال فعلا اين روابط بر اساس يك منهج قانوني است. مجلس داراي وظايفي است كه بايد انجام دهد.

هر زمان كميسيون بودجه گزارش تفريغ بودجه 87 را به صحن علني بفرستد قرائت مي‌گردد
رييس مجلس شوراي اسلامي در مورد دليل عدم قرائت گزارش تفريغ بودجه‌ي 87 در صحن علني مجلس نيز توضيح داد: مطمئنا هر زمان كه كميسيون بودجه اين گزارش را به صحن علني بفرستد گزارش قرائت مي‌گردد و اصلا هيچ ملاحظه‌اي در اين رابطه وجود ندارد.

آن‌چه قانون گفته است ازسوي مجلس اجرا مي‌گردد
لاريجاني افزود: از آن‌جا كه كميسيون برنامه و بودجه پيش از عيد گرفتار بررسي بودجه‌ي سال جاري و تا چند وقت پيش نيز مشغول بررسي برنامه‌ي پنج ساله بود فرصت بررسي گزارش تفريغ بودجه‌ي 87 را به دست نياورده بود. اكنون اين كميسيون بايد سريع‌تر گزارش تفريغ بودجه‌ي 87 را به صحن علني ارايه دهد و هيچ ملاحظه‌اي در اين رابطه وجود ندارد. مطمئنا آن‌چه كه قانون گفته است از سوي مجلس اجرا مي‌گردد.

كار تشكيلاتی در كشور ما عميق نيست
رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس هم‌چنين در ارتباط با برخي اظهارنظرها درباره آينده اصولگرايان و برخي اختلافات موجود گفت: بخشي از اين اختلاف نظرها بين اصولگرايان طبيعي است. در هر حال اصولگرايان با داشتن عرض وسيعي بر روي مباني اشتراك نظر دارند و از گذشته نيز اين‌گونه بوده است؛ بدان معنا كه بعضي از افراد در جمع اصولگرايان به طور مثال در زمان دولت قبلي كه دوم خرداد بود خيلي ظهور و بروز پررنگي نداشتند كه بعد در جريان اصولگرايان به نوعي اين شخصيت‌هاي سياسي مطرح شدند. به همين دليل از آن‌جا كه آنها از ديرباز با يكديگر كار نزديك نكرده‌اند ممكن است در برخي موارد و تكاليف بر روي برخي از مسائل استراتژيك اختلاف نظري داشته باشند كه اين وجه طبيعي اختلاف نظرها بين اصولگرايان است.

لاريجاني افزود: وجه ديگر اين اختلاف نظرها به طبيعت كار سياسي برمي‌گردد. به عبارتي ديگر چون كار تشكيلاتي در كشور ما قدري ضعيف است اين اختلاف نظرها به وجود مي‌آيد كه تنها به اصولگرايان نيز اختصاص ندارد و در اردوگاه‌هاي ديگر نيز همين‌طور است؛ به گونه‌اي كه در دوره‌هاي قبلي نيز شاهد اين‌گونه مسائل بوديم كه همه‌ي اين موارد به نوع تربيت سياسي در درون احزاب و جريان‌ها برمي‌گردد.

وي با بيان اين‌كه كار تشكيلاتي در كشور ما خيلي عميق نيست، گفت: در كشور ما احزاب و تشكيلات ريشه‌دار نيستند و به همين دليل در امور مختلف دچار ضعف مي‌شوند. البته در اين‌جا انتظار مي‌رفت جريان اصولگرايي مدلي از اخلاق سياسي مطلوب را ارايه نمايد و با سعه صدر برخورد كند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه يادآور شد: البته در اين رابطه بسياري از آقايان در درون جبهه‌ي اصولگرايي اين وجه را دارند و برخي نيز داراي چنين وجهي نيستند، اما چون رسانه‌ها دنبال امور شارژ مي‌گردند بيشتر چنين مواردي را برجسته مي‌كنند.

لاريجاني ادامه داد: در مجموع مي‌توان گفت كه افراد در رده‌هاي مسوولان و كساني كه بيشتر در درون اصولگرايي مطرح هستند داراي انعطاف‌هاي لازم بيشتري‌اند كه اين نيز وجه ديگري در رابطه با اختلاف نظرها در بين اصولگرايان است.

وي هم‌چنين خاطرنشان كرد: از آن‌جا كه در طول يك سال گذشته شاهد فراز و فرودهاي بسيار و التهاب‌هاي سياسي زيادي در كشور بوديم، جريان‌هاي اصولگرايي نيز به طور طبيعي واكنش‌هاي بسياري از خودشان نشان دادند كه اين نيز يك وجه ديگر بروز اختلاف بين اصولگرايان به شمار مي‌آيد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.059 seconds.